Błonnik jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Dziś, kiedy jesteśmy otoczeni gotowymi potrawami, łatwo zapomnieć o jej roli. Czym dokładnie jest błonnik pokarmowy i dlaczego warto go spożywać?

Czym tak naprawdę jest błonnik?

Błonnik pokarmowy to niewielka grupa substancji pochodzenia roślinnego, które nie mogą być trawione ani wchłaniane przez nasz organizm. Ten składnik nie ma wartości odżywczej, ale ma ważne właściwości prozdrowotne dla ludzi. Zawiera on liczne polisacharydy (wielocukry), m.in. celuloza, hemiceluloza, pektyny, a także skórki z wielu owoców i liści. Niemniej jednak rozpuszczalny błonnik pokarmowy to głównie pektyny. Celuloza, hemiceluloza i lignina są uważane za nierozpuszczalne.

Jakie są funkcje błonnika rozpuszczalnego?

Chociaż błonnik nie jest odpadem i nie jest wchłaniany w obszarze trawiennym organizmu, pełni on kilka ważnych funkcji. Jednym z ważnych atrybutów fizycznych jest pęcznienie wodochłonne. Stymuluje to tym samym wydalanie elementów odpadowych i toksyn z jelita grubego, zapobiegając zaparciom. Błonnik zmniejsza również uczucie głodu, dlatego osoby będące na diecie nie powinny zapominać o włączeniu tego produktu do swojej codziennej diety. Błonnik także obniża również poziom cholesterolu i spowalnia ryzyko rozwoju miażdżycy. Wynika to z faktu, że rozpuszczalne substancje są rozkładane w celu usunięcia kwasów żółciowych, hamując w ten sposób aktywność cholesterolu. Ponadto, reguluje poziom cukru we krwi, ponieważ opóźnia specyficzną przemianę cukru poprzez częściowe blokowanie przedostawania się glukozy do krwiobiegu. Zmniejsza to wydzielanie insuliny, która jednak pomaga w utrzymaniu odpowiedniego poziomu cukru.

Jakie są najlepsze źródła błonnika?


Produkty roślinne są przede wszystkim doskonałym źródłem błonnika. Światowa Organizacja Zdrowia zaleca, aby dorośli spożywali co najmniej 20 do 45 gramów błonnika dziennie. Jednocześnie w codziennym jadłospisie przeciętnego Polaka znajduje się tylko około 15 gramów tego składnika. Nie ulega wątpliwości, że substancje zawarte w błonniku nie są wystarczające do pełnienia tej potrzebnej funkcji. W efekcie coraz więcej osób choruje na raka jelita grubego, miażdżycę czy cukrzycę. Powinniśmy zadbać o to, aby w naszym codziennym jadłospisie znalazły się:

  • ziarna,
  • warzywa,
  • owoce.

Dobrym rozwiązaniem na początek dnia jest zjedzenie chudego i pełnego błonnika posiłku, sałatka jest wartościowym dodatkiem do obiadu, a jako przekąska dobre mogą być owoce lub ograniczenie warzyw do minimum i ich umycie.